Πρεμιέρα με “Ιππείς” και Μουζουρακι στην Επίδαυρο.
Δυναμική πρεμιέρα για το φετινό Φεστιβάλ Επιδαύρου στις 25, 26 και 27 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ, με το Εθνικό θέατρο να επιλέγει να παρουσιάσει ένα δημοφιλές αγαπημένο έργο, τους «Ιππείς» του Αριστοφάνη, από τις πιο «πολιτικές» κωμωδίες του ποιητή, με μια διανομή πρωταγωνιστών που ενώνουν διαφορετικούς μεταξύ τους σκηνικούς κόσμους.
Ο ανατρεπτικός Κωνσταντίνος Ρήγος έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία ενός λαμπερού θιάσου, ο οποίος απαρτίζεται από τους: Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη (Αλλαντοπώλης), Στέλιο Ιακωβίδη (Δήμος), Κώστα Κόκλα (Κλέων), Λαέρτη Μαλκότση (Νικίας), Πάνο Μουζουράκη (Δημοσθένης), Στεφανία Γουλιώτη, Κωνσταντίνο Μπιμπή και Γιάννη Χαρίση στους Κορυφαίους του Χορού.
Οι «Ιππείς» είναι κωμωδία του Αριστοφάνη που διδάχτηκε το 424 π.Χ. στα Λήναια, κερδίζοντας το πρώτο βραβείο. Το όνομά της προέρχεται από τον χορό του έργου. Ήταν η πρώτη κωμωδία που ανέβηκε με το όνομα του Αριστοφάνη, ο οποίος άρχισε να τη συγγράφει για να στηλιτεύσει έναν πολιτικό της εποχής, τον δηµαγωγό Κλέωνα, που ήταν προσωπικός εχθρός του.
Βρισκόμαστε στον έβδομο χρόνο του Πελοποννησιακού Πολέμου και ο Κλέωνας –που είναι υπερασπιστής της συνέχισης του πολέμου, έχει ψηφιστεί στρατηγός των Αθηναίων.
Ο κεντρικός χαρακτήρας του έργου, ο Παφλαγόνας, είναι εμπνευσμένος από τον Κλέωνα, τον πολιτικό που μετά τον θάνατο του Περικλή και την περήφανη νίκη των Αθηναίων στην Πύλο επί των Λακεδαιμονίων (425 π.Χ.), υπήρξε ηγέτης της Αθηναϊκής Πολιτείας.
Στο έργο, ο Κλέωνας είναι ο Παφλαγόνας. Οι αντίπαλοί του προσπαθούν να τον αντικαταστήσουν με ένα αλλαντοπώλη, τον οποίο και εκπαιδεύουν στη δημαγωγία ώστε να πείσει τους Αθηναίους για ειρήνη. Το σκεπτικό τους είναι ότι για να χτυπήσεις έναν φαύλο πολιτικό πρέπει να εφεύρεις έναν φαυλότερο, μια πρωτότυπη αν και ιδιαίτερα απαισιόδοξη άποψη. Ο πρώην αλλαντοπώλης, τελικά, αποδεικνύεται χαρισματικός δημαγωγός και υπερισχύει του Παφλαγόνα.
Ο Αριστοφάνης, με την κωμωδία αυτή, πραγματεύεται τη φαυλότητα αυτών που ασκούν την εξουσία και το πώς αυτή οδηγεί μια χώρα -στην προκειμένη περίπτωση την Αθήνα του Πελοποννησιακού Πολέμου- στην καταστροφή.
Οι καταστάσεις στις οποίες το έργο αναφέρεται έχουν διαχρονικό χαρακτήρα. Η παράσταση, χωρίς να υπονομεύσει το χιούμορ και το σατιρικό πνεύμα του έργου, τοποθετεί κατ’ αρχάς τους Ιππείς στο ιστορικό τους πλαίσιο και εξετάζει τις ανάγκες που τους δημιούργησαν, φιλοδοξεί δε να τονίσει τα στοιχεία που καθιστούν την κωμωδία αυτή, ένα πολιτικό έργο επίκαιρο σε κάθε εποχή.
Στο πρόσωπο του Κλέωνα μπορούμε να δούμε τον κάθε πολιτικό ηγέτη μιας χώρας, ο οποίος ασκώντας ανεύθυνη διοίκηση την οδηγεί στην καταστροφή. Στο πρόσωπό του, ο Αριστοφάνης σατιρίζει τη διαφθορά κάθε λαοπλάνου πολιτικού, που ασκεί εξουσία αποβλέποντας σε προσωπικό όφελος, και μέσα από μια σπαρταριστή πλοκή οδηγεί στο αιώνιο ερώτημα: Η πονηριά, η καπατσοσύνη, το αγοραίο ήθος είναι ίδιον των πολιτικών, και αν ναι, στην πολιτική σκηνή επικρατεί πάντα ο πιο επιτήδειος;
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Σωτήρης Κακίσης, σκηνοθεσία – χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος, μουσική: Θοδωρής Ρέγκλης, σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος – Μαίρη Τσαγκάρη, κοστούμια: Νατάσα Δημητρίου, φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας, συνεργάτης χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδη, βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Παναγόπουλος, μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου, βοηθός σκηνογράφου: Αλέγια Παπαγεωργίου, Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Στεφανίδη, βοηθός ενδυματολόγου: Αλίσα Μπουλάτ, βοηθός ενδυματολόγου: Κατερίνα Κωστάκη, δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά.
Χορός (αλφαβητικά)
Πάρις Αλεξανδρόπουλος, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Θάνος Γρίβας, Πάνος Ζυγούρος, Κωνσταντίνος Καϊκής, Γιάννης Καράμπαμπας, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Βασίλης Μπούτσικος, Γιώργος Πατεράκης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Περικλής Σιούντας, Γιώργος Σκαρλάτος, Αντώνης Σταμόπουλος. Η παράσταση θα παρουσιαστεί με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.